tiistai 6. elokuuta 2019

Elokuvissa XXXIII: Aladdin

Heippa!


Disneyn live-action Aladdinin on ohjannut Guy Ritchie. Pääosissa näyttelevät Will Smith (Henki), Mena Massoud (Aladdin), Naomi Scott (Jasmine), Marwan Kenzari (Jafar), Navid Neganban (sulttaani) ja Alan Tudyk (Jagon ääni).

Minua hämmensi jotenkin leffan epäyhtenäisyys. Kohtaukset olivat kyllä peräkkäin ihan loogisesti ja tapahtumat seurasivat toisiaan järkevästi, mutta yhdistävä liima puuttui. Annan kyllä pisteet kaikille hyville elementeille, joita oli käytetty: a) teen juonti/ tarjoilu oli kiva kulttuurinen juttu samoin kuin minareetti (Al ja Jasmine sopivat tapaavansa sen varjossa); naitä ei ollut alkuperäisessä, b) vaikka hahmo itsessään oli typerä, oli luonteva idea antaa Jasminelle hovineito, c) sulttaani oli paranneltu 2.0 versio, jee ;), d) Aladdinin ja hengen suhteen syventäminen, e) viittaukset Aladdinin vanhempiin ja Jasminen äitiin olivat juuri sopivat, f) ajatus siitä, että Jasminesta tulee sulttaani, g) edelliseen viitaten, enää ei puhuta siitä, että Jasminen tarvitsee mennä naimisiin 16-vuotis syntymäpäiväänsä mennessä, on pelkästään vaatimus prinssistä.

Tykkäsin lavastuksesta ja etenkin puvustuksesta todella paljon. No, Aladdinin ja hengen puvustus ei ehkä ollut niin nappi kuin kaikkien muiden, mutta kuitenkin. Parhaiten oli onnistuttu Taikamaton tuomisessa live-action maailmaan. Hahmo oli sama vanha, mutta se tuotiin uudelle tasolle. Myönnän, että tykkäämiselläni saatoi olla paljonkin tekemistä sen kanssa miten söpöltä Matto näytti taputtaessaan tupsuillaan. Sulttaanille oli tehty samantyyppinen kunnianpalautus kuin Bellen isälle Kaunottaressa ja hirviössä. Vaikka hän oli aika pienessä roolissa, pidin hahmosta ja näyttelijästä kovasti. Aladdinin katuasunto raunioituneessa tornissa oli visuaalista parhautta. Se, että Aladdin tunsi tunsi torikauppiaat nimiltä oli oivallinen keino syventää hahmoa. Tanssikohtaukset olivat hienoja, joskin pääösanäyttelijöiden suoritukset niissä jättivät toivomisen varaa.

Jafar, Jafar karkeloi. Voi, Jafar ja Jago minkä teitte. En yhtään ymmärtänyt mikä idea Kenzarilla (tai ohjaaja Ritchiellä) oli Jafarin suhteen. Hän oli laimea ja kädenlämpöinen eikä hänen taustatarinalleen tehnyt mitään hyvää, että hän olisi muka joskus ollut varas. Mielummin tuossa taustaosuudessa olisi voitu vaikka selittää, miten Jafar on saanut/ oppinut taikuuden. Animaation perusteella olen aina mieltänyt Jafarin myös taitavaksi ja ovelaksi poliitikoksi. Kenzarin Jafar haluaa lähinnä hyökkäillä naapurimaihin ja avioliittohalu Jasminen kanssakin tulee puun takaa. Myös Jago hämmensi minua. Alkuperäisessä se on hyvin selkeä hahmo: esittää muille tyhmää, mutta Jafarin kanssa on fiksu pikku apulainen. Tässä nämä roolit oli sekoitettu eikä oikein saanut selvää mikä Jago oli lintujaan.

Ylipäänsä pääosanäyttelijät ehkä Smithiä lukuunottamatta eivät tunnu hahmottavan elokuvan kokonaispäämäärää. Siksi se tuntuu fragmentaariselta. Kenties voisimme hieman osoitella syyttävällä sormella ohjaajaa tässä tapauksessa. Smith vetää hyvän roolin, kun vauhtiin pääsee. Yllätyin kuitenkin siitä, että hän osaa laulaa aika huonosti. Arabian öihin hänen äänensä ei sopinut yhtään, siihen olisi tarvittu joku syvempi ääninen. Mena Massoud näyttelee parheiten kohtauksessa, jossa Ali heitetään mereen tuoliin sidottuna. Reaktio on niin aidon oloinen, että kiinnostaa kovasti miten kyseinen kohtaus on kuvattu. Uusi laulu, Speechless, oli mielestäni hyvä, mutta sen ympärille rakennettu kohtaus oli tyhmä ja kömpelö. Olin unohtaa, Hengen ja hovineidon romanttinen sivujuoni oli mielestäni turha.

Kaiken kaikkiaan leffa oli mukavaa katsottavaa. Voin suositella sitä, mutta vau-efektejä kannattaa etsiä yksityiskohdista pikemmin kuin kokonaisuudesta.



                                                             -Roona-


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Elokuvissa: LXXXVI: Back to Black

 Heippa! Sam Taylor-Johnson on ohjannut elämäkertaelokuvan Amy Winehousesta. Pääosissa näyttelevät Marisa Abela (Amy), Jack O´Connell (Blake...