tiistai 1. syyskuuta 2020

Elokuvissa XLIV: The High Note

 Heippa!

Maggie on suuren artisti Grace Davisin assistentti jo kolmatta vuotta. Hänen unelmanaan on päästä tuottamaan Gracen musiikkia. Gracen viimeisestä uutta musiikkia sisältävästä albumista on kulunut kymmenen vuotta. Pitäisikö hänen ottaa turvallinen kiinnitys Las Vegasiin vai ottaa riski ja tehdä uusi levy? Pääosissä nähdä Dakota Johnson (Maggie), Tracee Ellis Ross (Grace Davis), Kelvin Harrison Jr. (David Cliff), Ice Cube (Gracen manageri Jack Robertson) ja Zoe Chao (Maggien ystävä Katie).

Tämä ei ollut ihan sitä, mitä traileri lupasi, mutta se ei tarkoita, että olisin pettynyt. Trailerin perusteella tarina olisi mielestäni ollut tällainen: Maggie on Gracen assistentti ja haluaa päästä tuottamaan hänen musiikkiaan. Paljastuu, että Maggien todella osaa tehdä erinomaisia miksauksia. Gracelle ehdotetaan Las Vegasin kiinnitystä, mutta hän haluaa tehdä uuden levyn. Tästä tulee riitaa levy-yhtiön/tuottajan/managerin kanssa ja he jättävät Gracen toiveet huomiotta. Maggie ja Grace alkavat salaa/puolisalaa työstää levyä yhdessä. Ja lopussa kyseessä on tietysti hittilevy.

Suurin piirtein se toki menikin noin, mutta tuo Davidin sisältävä sivujuoni oli täydellinen yllätys. Kerkesin jo hetken aikaa kuvitella, ettei tässä ole – virkistävästi –  romanssia ollenkaan. Onneksi Davidin ja Maggien romanssia kehiteltiin fiksusti ja vaikka tykkäsinkin tästä, pieni osa minusta toivoi silti, että he olisivat jääneet vain ystäviksi. Studiokohtaukset sekä Gracen että Davidin kanssa olivat ihania. Gracen ja David suhde säilyi ihan oikeana yllätyksenä paljastumiseensa asti, mutta en erityisemmin yllätyksestä pitänyt. (Yritin olla mahdollisimman ylimalkainen tässä, anteeksi, jos joku spoilaantuu.) Ai niin, se sivujuoni on siis, että Maggie tapaa Davidin ja alkaa tuottamaan tämän musiikkia.

Maggiestä minulle tuli vahvat ”Anna Kendrickin hahmo Pitch Perfectissä” -vibat. Maggien musiikin tekemistä kuitenkin oikeasti näytetään. Kaiken kaikkiaan elokuvasta, myös siitä kritisoimastani romanssista, hohkaa läpi female gaze. Siitä tietysti suurimmat kiitokset kuuluvat varmasti ohjaaja Nisha Ganatralle ja käsikirjoittaja Flora Greesonille. Sukupuolirooleja on monissa keskusteluissa käännetty mukavasti päälaelleen. Etenkin David kanssa Maggie johtaa monesti dialogia olematta kuitenkaan mikään bitch boss lady, hän on itsevarma ja kannustava. Maggie oli koko ajan ihanasti Gracen puolella. Naiset voivat olla ystäviä, vaikka heillä olisikin jopa keskenään ristiriitaisia ambitioita.

Lisäksi minua miellytti miten assistenttia yleisesti hahmona tässä oli katsottu. Tavallisesti assistentit ovat höpsöjä, mutta tekevät työtään suurella sydämellä tai sitten jumalattoman takakireitä. He tekevät usein hassuja virheitä, toimivat leffansa comedic reliefenä. Maggie on oikeasti helvetin pätevä! Grace luottaa häneen ja hommat myös hoituvat juuri oikein. Kyllä, Maggie myös epäonnistuu, mutta epäonnistuminen on todellisen elämän makuinen eikä sellainen ”nyt se kaatoi kalliin vihermehun pesulasta tulleen valkoisen esiintymisasun päälle, hih hih” –juttu.

Lämpimästi voin suositella The High Noten katsomista, tästä elokuvasta tuli hyvä mieli. Musiikkikohtauksia olisi saanut olla vielä enemmänkin! Elokuvaa varten tehdyt kappaleet olivat hienoja. Tracee on Diana Rossin tytär ja laulaa tietysti laulunsa elokuvassa itse.


-Roona-


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Elokuvissa: LXXXVI: Back to Black

 Heippa! Sam Taylor-Johnson on ohjannut elämäkertaelokuvan Amy Winehousesta. Pääosissa näyttelevät Marisa Abela (Amy), Jack O´Connell (Blake...