tiistai 25. toukokuuta 2021

Mietteitä kirjasta LXV: Mosaiikkimurha ja Kohtalon miekka

 Moikka!


Firenze kesäkuussa 1300. Merkittävä mosaiikkitaiteilija löydetään kuolleena kirkosta keskeneräisen teoksensa ääreltä. Tunnettu filosofi ja runoilija Dante Alghieri on juuri nimetty kaupungin prioriksi, joten murha lankeaa hänen selvitettäväkseen. Omituisten tapahtumien ytimessä näyttää olevan oppineiden veljeskunta, joka on perustamassa kaupunkiin Italian viidettä yliopistoa. Luku viisi nousee Danten tutkimuksissa muutenkin esiin yhä uudelleen. Viisisakarainen tähti, noituuden symboli, on piirretty sekä keskeneräiseen taideteokseen että taiteilijan ruumiiseen. Mitä niin kyseenalaista mosaiikkityön oli määrä esittää, että maestro menetti sen vuoksi henkensä? Entä mikä osuus tapahtumiin on salaperäisellä tanssijattarella Antilialla, jonka lumoihin myös runoilija joutuu viinituvassa? Selvittääkseen mysteerin Dante joutuu käyttämään koko laajaa sivistystään aina tähtitieteen sfäärejä myöten. Romaani on Giulio Leonin käsialaa.

Huh sentään, Dante esitetään kyllä melkoisen epämiellyttävänä henkilönä tässä kirjassa. Hän inhoaa jokaista kohtaamaansa ihmistä – tai ainakin löytää jokaisesta vikaa. Etenkin hänen syvä halveksuntansa Firenzen Comunen palveluksessa olevia sotilaita kohtaan hämmästytti minua. Minusta Dante käytöksestä kertoo aika paljon se, että hän pelkää jo etukäteen, kuinka paljon tulee saamaan turpiin, kun hänen toimikautensa priorina päättyy (eikä asema siis ole enää suojaamassa). Tämä kaikki johtaa siihen, ettei lukija pääse mukaan Danten päättelyketjuihin ja sitä kautta rikoksen selvittämisprosessiin. Murhaaja oli kyllä ihan looginen, mutta lukija tuntee monesti olevansa Danten perässä puolisokeana juokseva bargello, joka menee päähenkilön mukana, koska tämä on päähenkilö ei siksi, että se suunta vaikuttaisi rikoksen kannalta järkevimmältä.

Hän ei ole vaeltava ritari eikä kylmä ja aivoton tappaja. Geralt Rivialainen on noituri, palkkasoturi. Hän saa maksun surmaamalla maatalojen takapihoilla ja sammaleisten metsien siimeksessä lymyäviä mutantteja: uhrinsa psyyken kopioivia miimikoita, helmenkalastajia teurastavia merihirviöitä, kenties jopa kultaisen lohikäärmeen, jonka kuolema avaisi muutamille tien uuteen valtakuntaan. Toisinaan hirviöt ja väärintekijät tuntuvat Geraltista läheisemmiltä kuin kukaan hänen toimeksi antajistaan. Kenties siksi vain muutama ihminen onnistuu läpäisemään hänen muukalaisuutensa panssarin. Unohtumattomin heistä on naispuolinen velho Yennefer, uskollisin naiskauneudelle perso trubaduuri Valvatti ja kohtalokkain vihamielisen metsän keskeltä löytyvä orpotyttö Ciri. Tuo takkutukkainen räkänokka haastaa Geraltin taidoissa, jotka tämä hallitsee heikommin. Kohtalon miekka on Andrzej Sapkowskin Noituri-sarjan toinen kirja.

Olen tykästynyt erityisesti siihen tapaan, jolla Sapkowski esittää Geraltin tunteettomuuden. Hän reagoi kaikkiin (tai no, useimpiin) asioihin tyynesti, mutta toisaalta hänellä on valtava empatiakyky. Tietyllä tavalla Geralt – ja kaiketi muutkin noiturit – on saavuttanut antiikin filosofien ihanteen, jossa mieltä eivät järkytä tunneaffektit. Alan ymmärtää, miksi Geralt on laitettu tv-sarjassa murahtelemaan. Minä välillä unohdin hänen kokonaan olevan mukana tietyissä kirjan kohtauksissa, kun hän ei sanonut sanaakaan! Tyypillistä Geraltia kyllä, ei siinä. Mutta toiminnallisessa mediassa on hyvä päästää ääniäkin välillä. Opin, että Yenneferillä on musta tukka. Olin jostain syystä kuvitellut sen olevan punainen. No, se taas on tyypillistä minua. Valvatti oli selvästi yhdessä vaiheessa kirjoittamassa pientä merenneitoa Andersenin tapaan. Siitä tulisikin hyvä balladi. Ciristä minulla ei ole vielä mielipidettä, mutta positiivisen kaiun hahmo jätti.


-Roona-


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Elokuvissa: LXXXVI: Back to Black

 Heippa! Sam Taylor-Johnson on ohjannut elämäkertaelokuvan Amy Winehousesta. Pääosissa näyttelevät Marisa Abela (Amy), Jack O´Connell (Blake...